Boklansering: Julens vakreste dikt og sanger
Pressemelding: To nye medarbeidere i Font
Nyhetsarkiv
Yan Lianke

LENINS KYSS

Oversatt av Tom Lotherington

YAN Lianke (f. 1958) er utdannet ved universitetet i Henan og i litteratur ved kunstinstituttet til Folkets hær. Han debuterte i 1978 som skribent for Hæren. Han har utgitt flere romaner og en lang rekke novellesamlinger som kjennetegnes ved en ny og oppsiktsvekkende stil og tematikk. Han har mottatt en rekke priser for sitt forfatterskap, blant annet de prestisjetunge Lu Xun-prisen (2000) OG Lao She-prisen (2002). Yan Lianke bor i dag i Beijing.

«Med sin spesielle litterære stil gir Lianke et betydelig bidrag til at leseren kommer bak den kinesiske maktfasaden. Han er en stor forteller.» −Tone Bratteli, Bistandsaktuelt

"Lenins kyss er en original blanding av realisme, politisk satire og noe som kan minne om en fabel. Yan Lianke skriver om kinesiske mennesker i en spesiell politisk kontekst, men sier faktisk samtidig noe om mennesket som vesen. Landsbyens blod av samme forfatter bør man heller ikke la gå fra seg." -Nora Kringlebotn, Vårt Land

«Fabelaktig historie om den galskap som rammet kommunist-Kina. Yan Lianke er en dristig og leseverdig forfatter. Lenins kyss er en overflodsroman, en burlesk vidvinkelhistorie om det kinesiske prosjektet og en psykologisk studie av kommunismens tjenere.» – Tarald Aano i Stavanger Aftenblad

«Fabelaktig fra Kina! - Hva en stuttunge er? Og en Gosseliade? Lurer du på hva det betyr å slite med plukk i hodet? Svaret er å finne i ordlisten til den store, kinesiske forfatteren Yan Liankes nye verk, Lenins kyss. (...) I den lille, isolerte landsbyen Gosseli har alle innbyggerne ulike handikap. De hjelper hverandre og lever etter måten godt, inntil innflytterkvinnen Mao Zhi, i et anfall av idealisme og virketrang, innlemmer Gosseli i det store, kommunistiske fellesskapet. Det blir skjebnesvangert. Historien utfolder seg side for side, blir stadig dypere, mer fasettert og mer engasjerende. Og stadig mørkere. (...) Det som gjør romanen så sterk, er nettopp forfatterens evne til å portrettere menneskenes sinn, slik de endres i takt med forandringene i verden rundt, ofte med nedslående resultat. Det er dette som gjør at en på mange måter artig og fantasifull roman, med kapitteloverskrifter som «Det bare skjedde sånn helt plutselig» og «Utenfor døren er det sykler i trærne», blir så mye mer enn bare småabsurd og satirisk. (...) Yan Liankes stadig mer borende skildringer av overgrep og av menneskelig nød i kampen for tilværelsen, får etter hvert latteren til å sitte fast i halsen. Lenins kyss handler om kinesiske mennesker i en spesiell kontekst, den er ikke helt realistisk og minner noen ganger om et eventyr. Men den beskriver samtidig grunnleggende trekk ved mennesket. Derfor er dette en roman som strekker seg ut over seg selv, og som gjør at den føles gyldig i en mer generell forstand. Det er også på grunn av dette at den er så god.» - Vårt land

«Nok en kraftfull roman fra Yan Lianke, full av humor, varme, ramsalt kritikk og satire. Man leser denne boken uten å ville legge den fra seg og sørger på siste side. «Lenins kyss» tar oss inn i et ørlite kinesisk samfunn som storsamfunnet nesten har glemt ... det var her familier i folkevandringstiden forlot funksjons- og bevegelseshemmede og oldinger. Landsbygda heter Gosseli, og å «ha det gosselig» er dialekt for å nyte livet og være glad og begeistret, forklares vi i en av de mange vidunderlige fotnotene i boken ... Regionen er fattig, og en ambisiøs distriktsleder vil kjøpe liket til Lenin fra Moskva og stille det ut i et eksklusivt mausoleum for å tjene penger på turister og tilreisende. For å skaffe penger nok, stabler Gosseli på bena en omreisende teatertropp som gjør braksuksess: en enbent gjør fantastiske sprang, en enøyd trær en silketråd gjennom ti nåløyer, en blind har magisk hørsel, en døv sprenger kinaputter inne i øret, en poliorammet gutt slår kollbøtte med en ødelagt fot i en flaske, en mann er over 100 år og i full vigør. Det er herlig galskap og vakker diktning, raffinert og avslørende om et kynisk storsamfunn. Tom Lotherington har åpenbart gjort en krevende jobb på elegant vis. Yan Liankes språklige rikdom og fantasi er en fryd å lese.» – VG

"Burlesk, nådeløst og velskrevet fabel om det kommunistiske Kinas vei inn i kapitalismen. Yan Lianke representerer muligens Kinas ambivalens. Bøkene hans blir vekselvis prisbelønnet, vekselvis forbudt. «Lenins kyss» fortjener det første, men oppnår antagelig det siste.(...) Sjelden blir man fortalt en mer absurd parabel om et samfunn viss idealer visstnok fortsatt ligger i det sosialistiske, men som for lengst har solgt sin sjel til markedskreftene. (...) Tom Lotherington står for en strålende oversettelse." -Adresseavisa

«Nok en kraftfull roman fra Yan Lianke, full av humor, varme, ramsalt kritikk og satire. Man leser denne boken uten å ville legge den fra seg og sørger på siste side … Det er herlig galskap og vakker diktning, raffinert og avslørende om et kynisk storsamfunn. … Yan Liankes språklige rikdom og fantasi er en fryd å lese.» – VG

«En absolutt fryd å lese.» – Aftenposten

* * *

Skulle du ha sett på maken: Det var midt i hetebølgen, folk hadde det ikke gosselig, og så begynte det å snø! Været var virkelig sykt, det hadde gått fra vettet ...

Slik innledes Yan Liankes storslagne romanverk Lenins kyss. En liten landsby i Henan-fjellene utmerker seg ved å være tilholdssted for distriktets funksjons- og bevegelseshemmede. Her tilbringer de blinde, enøyde, halte, døve, stumme og lamme fredfylte dager i landets og historiens utkant. Men etter en periode med uår må de gjøre noe for å tjene penger. Vel vitende om at Maos utstilte lik i Beijing tiltrekker seg mengder av turister og tilsvarende inntekter, bestemmer distriktslederen for å gjøre noe lignende: Han vil kjøpe liket av Lenin fra russerne og stille det ut i et praktmausoleum som utvilsomt vil lokke skarer av tilreisende. Men kjøpet må finansieres, og dermed legges en vanvittig plan: Landsbyboerne setter sammen en trupp av krøplinger, og med denne egenkomponerte varietéforestilling legger de ut på turné. Slik innlemmes den isolerte landsbyen i det ny-kapitalistiske Kina.

Denne oppsiktsvekkende og virtuose romanen er det foreløpige hovedverket til Yan Lianke, der han skildrer de dyptgripende og ofte absurde forvandlingene som har ført Kina fra Maos revolusjon til dagens samfunn.

Utkom: juni 2011
ISBN: 9788281691483
E-bokpris kr. 149,-